کابل کشی شبکه

در شبکه های کامپیوتری مخصوصا دیتاسنترها، یکی از نیازهای اصلی داشتن یک شبکه پرسرعت است. خدمات کابل کشی شبکه جز خدمات زیرساختی یک شبکه است و برای پیاده سازی اصولی آن، باید از تجهیزات مرغوب و کارشناسان پسیو استفاده کرد. به طور کلی، کابل کشی شبکه (Network Cabling) به نصب و اتصال کابل شبکه از نودهای شبکه تا سوئیچ های واقع در رک ها گفته می شود.

کابل شبکه نوعی کابل است که دستگاه ها را به اترنت با دیگر انواع شبکه متصل می کند. این یک بخش اساسی از هر زیرساخت فناوری اطلاعات است؛ چه در خانه و چه در یک تجارت. از آنجایی که امروزه بسیاری از چیزها به شبکه ها متکی هستند، از کامپیوتر گرفته تا تلویزیون های هوشمند و هر چیز دیگری، کابل های شبکه شما باید به درستی کار کنند.

کابل کشی شبکه زیرساخت فیزیکی است که رایانه ها و سایر دستگاه ها را به یک شبکه متصل می کند. می تواند توسط بخش فناوری اطلاعات شما یا یک پیمانکار خارجی نصب شود اما صرف نظر از اینکه چه کسی نصب را انجام می دهد، اطمینان از اینکه کابل شبکه به درستی نصب شده، ضروری است.

یک شبکه با طراحی ضعیف می تواند باعث از بین رفتن یا خرابی داده ها شود. برای جلوگیری از تاثیر این مسائل بر شما و کسب و کارتان، ما توضیح خواهیم داد که کابل کشی شبکه چیست و چرا نصب صحیح آن بسیار مهم است.

استاندارد کابل کشی شبکه

انتخاب برند و نوع کابل شبکه، مسیر عبوری کابل های شبکه و نحوه اتصال سوکت ها و کیستون ها به کابل شبکه از موارد مهمی است که سهل انگاری در انتخاب و نصب آن ها باعث افت بازدهی و سرعت در شبکه می شود. انواع کابل شبکه در دسته بندی های مختلف شیلددار و بدون شیلد و همچنین در کتگوری (Category) مختلف مانند Cat5، Cat6 و Cat7 وجود دارند که در حال حاضر، Cat6 و Cat6a رایج ترین ترین هستند؛ زیرا از سرعت 10G پشتیبانی می کند و سرعت و بازدهی مناسبی در کاربردهای مختلف شبکه نشان می دهد.

در داخل شبکه از کابل فیبر نوری کمتر استفاده می شود اما در ارتباطات راه دور، ارتباط بین سوئیچ ها، اتصالات کارت شبکه و ارتباطات شبکه SAN استفاده می شود.

نکات مهم در اصول کابل کشی

اگر یک شبکه براساس استانداردهای موجود ایجاد شود، کار مدیر شبکه برای مدیریت، عیب یابی شبکه و توسعه آن بسیار راحت و بدون مشکل است. حالا در این بخش قصد داریم تا نکات مهم برای کابل کشی را بازگو کنیم:

  • انتخاب نوع کابل و Category مناسب با نیاز کارفرما
  • تطابق استاندارد کابل ها با استاندارد کانکتورها و اتصالات شبکه
  • رعایت حداکثر طول کابل شبکه (بهتر است فاصله بین نودهای شبکه تا رک، از 90 متر بیشتر نشود)
  • استفاده از رک جهت قرارگیری تجهیزات درون آن
  • برای ارتباط سوئیچ ها با سوئیچ اصلی، از دو کابل متفاوت استفاده کنید تا در صورت قطعی یک کابل، ارتباط شبکه به طور کلی قطع نشود
  • اگر نویز در محیط زیاد است، از کابل های شیلددار و یا فویل دار استفاده کنید
  • برند تجهیزات پسیو شبکه، کابل و اتصالات بهتر است که یکی باشد
  • حتما کابل ها را به شرط موفقیت در تست فلوک خریداری کنید
  • ابتدا و انتهای کابل را لیبل بزنید تا تهیه نقشه شماتیک شبکه آسان شود
  • استفاده از پچ پنل استاندارد درون برای مرتب سازی کابل های درون رک

در تصمیم گیری و نقشه کشی برای سیستم هایی با کابل کشی ساخت یافته، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • شبکه های هرگز کوچک و ساده تر نمی شوند
  • برای Voice و Data یک سیستم کابل کشی واحد طراحی شود
  • همیشه بیشتر از نیاز فعلی، Outlet نصب شود
  • از کابل و اجزای با کیفیت استفاده شود
  • تهیه مستندسازی (Documentation) در هنگام کابل کشی لازم است
  • به جای اتصال مستقیم، از پریز استفاده کنید و بیشتر از نیاز فعلی، پریز در نظر گرفته شود
  • از داکت برای مدیریت کابل ها استفاده شود
  • از رک برای محافظت از سوئیچ استفاده شود

اهمیت کابل کشی شبکه

اگر خیلی خلاصه بخواهیم از اهمیت کابل کشی بگوییم، ۳ مورد زیر را می توانیم بازگو کنیم:

  • هزینه کابل کشی شبکه (قیمت کابل کشی شبکه) کمتر از ۱۰ درصد کل هزینه زیرساخت شبکه است
  • طول عمر سیستم کابل کشی بیشتر از ۱۶ سال است
  • بیش از ۷۰ درصد مشکلات شبکه به دلیل تکنیک های کابل کشی ضعیف و مشکلات کابل ها است

کابل کشی شبکه ستون فقرات شبکه شما محسوب می شود. این مجرای است که به سخت افزار شبکه شما اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کند و همچنین رسانه ای است که داده را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می کند. به طور خلاصه، زیرساخت به شما امکان می دهد دستگاه های شبکه خود را به هم متصل کنید تا بتوانند اطلاعات یا منابعی مانند چاپگر یا دسترسی به اینترنت را به اشتراک بگذارند.

کابل کشی شبکه بخش مهمی از هر شبکه است. این نحوه ارتباط رایانه ها و دستگاه هایی است که به شبکه متصل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بدون کابل های شبکه، ارسال یا دریافت داده برای هر دستگاهی در شبکه شما غیرممکن خواهد بود؛ به همین دلیل، مهم است که بدانید به چه نوع کابلی برای شبکه خود نیاز دارید و چرا باید هنگام ساخت یا ارتقا شبکه کسب و کار خود، روی کابل کشی با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید.

مزایای کابل کشی شبکه

همانطور که گفتیم، کابل کشی شبکه ستون فقرات کسب و کار شماست. این به شما امکان می دهد تمام رایانه ها و دستگاه های خود را برای به اشتراک گذاری فایل ها و اطلاعات با جهان متصل کنید اما این فقط در مورد اتصال نیست. مزایای شبکه عبارتند از:

بهبود عملکرد شبکه

کابل کشی شبکه با افزایش پهنای باند و کیفیت سیگنال بهتر به بهبود عملکرد شبکه کمک می کند و در نهایت به شما امکان می دهد داده ها را سریعتر منتقل کنید. متوجه خواهید شد که با بهبود کیفیت سیگنال، می توانید رسانه ها را سریعتر پخش کنید، فایل ها را در زمان کمتری دانلود کنید و حتی درگیر کتفرانس ویدیویی بدون تجربه استاتیک با تداخل شبکه های دیگر باشید.

افزایش امنیت

بسیاری از مردم هنگام کابل کشی دفاتر یا خانه های خود، امنیت شبکه را فراموش می کنند اما این بخش ضروری از هر راه اندازی شبکه خانگی یا اداری است. فرض کنید می خواهید از شبکه کامپیوتری خود در برابر تهدیدات خارجی مثل ویروس ها یا هکرها محافظت کنید. در این صورت نصب کابل کشی مناسب می تواند به جلوگیری از دسترسی آن ها به سیستم شما از طریق کابل های محافظت نشده مثل پورت های USB یا روترهای بی سیم کمک کند.

هزینه های پایین تر

نصب سیستم های کابل کشی مناسب هزینه ها را کاهش می دهد و به شرکت هایی که زیرساخت ضعیف (سیگنال های ضعیف) دارند، دیگر نیازی به تجهیزات گران قیمت مثل تکرار کننده ها که هزینه بالایی در هر ماه دارند، صرفا به این دلیل که پهنای باند کافی در دیوارهای خود ندارند، نیست.

دستگاه های سخت افزاری به نام «تکرار کننده ها» روی سیستم های موجود خود که هزینه های عملیاتی کلی را در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش می دهد که صرفا به یک عامل مربوط می شود: برنامه ریزی ناکافی در مراحل اولیه ساخت/نصب قبل از کاهش هزینه های سالیانه.

بهره وری بیشتر

یک شبکه قوی و سریع به کارمندان این امکان را می دهد که کار خود را با کارایی بیشتری انجام دهند. این منجر به نیروی کار مولدتر و افزایش بهره وری کلی کسب و کار شما می شود. هر چه کارمندان شما بتوانند وظایف روزانه خود را با کارایی بیشتری انجام دهند، زمان کمتری را صرف آن ها می کنند و برای تمرکز بر پروژه های جدید یا سایر زمینه هایی که نیاز به توجه دارند، در دسترس خواهند بود.

قیمت کابل کشی شبکه

هزینه خدمات کابل کشی شبکه چقدر است؟

هزینه خدمات پسیو و کابل کشی شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. نوع شبکه، گستردگی شبکه، تعداد نودها، ابعاد محل و… در قیمت گذاری تاثیر دارند.

در شبکه های کوچک و بزرگ، تعداد ابعاد کابل کشی متفاوت است. قیمت کابل کشی شبکه در درجه اول به حجم کار و متراژ کابل کشی برمی گردد. داکت ها هم انواع مختلفی دارند که براساس اندازه و حجم کابل عبوری از آن ها متفاوت هستند و هزینه داکت کشی شبکه هم فرق می کند.

خدمات کابل کشی شبکه در لاوین نت

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد که بفهمید کابل کشی شبکه چیست و چرا ضروری است. لاوین نت می تواند با ارائه طیف گسترده ای از راه حل های مدیریت فناوری اطلاعات، خدمات زیرساختی و پشتیبانی به شما کمک کند تا راه حل مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید. ما در کاری که انجام می دهیم، بهترین هستیم و تجربه بالایی در این زمینه داریم.

اگر به خدمات کابل کشی شبکه نیاز دارید، تیم ما اینجاست تا به شما کمک کند. کارشناسان ما می توانند کابل های جدید شما را نصب کنند یا کابل های موجود را جابه جا کنند یا مشکلات اتصال Wi-Fi شما را برطرف کنند.

لاوین نت متعهد به انجام یک کار خوب است. اگر هنگام بررسی ارتقای قابلیت های شبکه سازمان خود مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا بفهمید چگونه به بهترین شکل، زیرساخت سازمانتان را ارتقا دهید.

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *