سرویس های داخلی شبکه

راه اندازی سرویس های داخلی شبکه

در خدمات شبکه سرویس های زیادی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی در دنیای شبکه دارند. اما مدیران شبکه ماهر تمامی این سرویس ها را برای هر پروژه خدمات شبکه راه اندازی نمی کنند، چرا که پردازش و کاربرد این سرویس ها هرکدام قابل بحث و بررسی است. بعد از راه اندازی سرور و خدمات شبکه، چند سرویس مورد نیاز که در زیر مطرح می کنیم حتما باید نصب و راه اندازی شوند، اما برخی از سرویس ها نیاز به نصب اولیه ندارند و لزومی برای نصب و اشغال کردن منابع نیست، چرا که تامین منابع سخت افزاری هزینه بر هست و عملا این سرویس ها جهت کاهش هزینه های نگهداری هستند.

در ادامه کارکرد شبکه، سازمان به نیازهایی برخورد می کند که میتوان در زمان مناسب و با صرف منابع سخت افزاری مناسب این سرویس ها را راه اندازی کرد. در زیر برخی از این سرویس ها را خدمت شما معرفی می کنیم و توضیحی از چگونگی عملکرد آنها خدمت شما عرض خواهیم کرد.

DNS SERVER

سرویسی است که در شبکه وظیفه تبدیل DNS Name به IP را بر عهده دارد. DNS هایی که در یک دامین قرار می گیرند مسئولیت نام گذاری و مدیریت نام گذاری در آن دامین را بر عهده دارند. سرویس DNS در فضای اینترنت نقشی پر رنگی را ایفا می نماید، به طوری که اگر این سرویس در اینترنت غیر فعال شود باعث از کار افتادن اینترنت می گردد. در این زمان شما هر نامی را در قسمت آدرس مرورگر خود وارد کنید به نتیجه ای نخواهید رسید و فقط در صورتی که آدرس آن سایت را به صورت IP وارد کنید به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا خواهید کرد.

معمولا این سرویس توسط تامین کننده های اینترنت به سمت کاربران تنظیم می گردد، اما استفاده DNS فقط به اینجا ختم نمی شود و میتواند کاربردهای بسیار مهمی نیز در شبکه داخلی داشته باشند

DHCP Server

سرویسی است که از طریق آن می توانیم به صورت خودکار به کاربران، آی پی و تنظیمات DNS و Gatway را اعمال کنیم، این سرویس زمانی که تعداد کاربران در یک شبکه زیاد می شود بسیار کاربردی هست. در این سرویس می توانید کاربران را در چند شبکه مختلف از طریق DHCP آی پی هایی با رنج های مختلف اعلام کرد و همچین تعدادی هم آی پی رزرو برای برخی از دستگاه های سرویس دهنده تخصیص داد.

IIS

وب سرور یا IIS سرویس تحت ویندوزی است که نحوه دسترسی کاربران به محتوای وب‌سایت‌ها را مدیریت می‌کند. وب سرور درخواست‌های کاربران را ازطریق پروتکل شبکه HTTP (پروتکلی که مرورگرها برای نمایش محتوای صفحه‌های وب از آن استفاده می‌کنند) یا نوع امن آن HTTPS از مرورگر دریافت می‌کند و پاسخ درخواست‌ها را در قالب صفحه‌های وب به مرورگر ارائه می‌دهد تا به کاربران نمایش دهد. درصورتی‌که پاسخ مناسبی برای ارائه به کاربران وجود نداشته باشد، پیغام خطای ۴۰۴ یا موارد مشابه را برمی‌گرداند. به زبان ساده، این وب سرورها هستند که صفحه‌های وب‌سایت‌ها را به شما نمایش می‌دهند.

Active Directory

در شبکه هایی که تعداد کاربران و کلاینت ها افزایش پیدا می کند، ادمین و یا مسئول شبکه نیازمند مدیریت از طریق بستری یکپارچه بر روی شبکه خود می شود. این امکان را Active Directory  به شما می دهد. خدماتی مثل ایجاد نام کاربری و پسورد در سیستم مرکزی و اعلام سیاست های مختلف بر روی هر کاربر و یا هر سیستم در سرویس اکتیو دایرکتوری قابل پیاده سازی می باشد. به شبکه ای که سرویس اکتیو دایرکتوری بر روی آن نصب می شود شبکه دامین Domain نیز گفته می شود.

FTP Server

امکان ارسال و دریافت فایل های به اشتراک گذاشته در شبکه به عهده سرویس FTP می باشد. در واقع با FTP شما می توانید ذخیره سازی فایل های سیستم های کاربران را انجام داده و این اطلاعات را در میان آن ها به اشتراک بگذاری.

جهت مشاوره و راهنمایی در خصوص خدمات و محصولات با ما در ارتباط باشید

880 35 880 021 - 4500 85 44 021

   شرکت ارتباطات شبکه لاوین به شماره ثبت 420103 در آذرماه سال 1390 در اداره ثبت شرکت ها با موضوع ارائه راه کارهای فناوری اطلاعات و ارائه خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری در تهران به ثبت رسید. در ادامه توانستیم خدمات دیگری چون دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت و همچنین طراحی و اجرای دوربین های مداربسته را نیز به زنجیره خدمات خود بیفزاییم، و اکنون با بیش از 10سال تجربه در حوزه فناوری اطلاعات آماده خدمت رسانی به مشتریان خود می باشیم.

درباره ما