خدمات پشتیبان گیری Backup

خدمات بکاپ Backup

در دنیای که اهمیت اطلاعات موجود در سیستم ها و سرورها افزایش چشم گیری داشته است، قطعا نگهداری و حفظ این اطلاعات نیز بیش از پیش ارزش پیدا کرده است. در صنعت فناوری اطلاعات IT سه رکن اصلی که در مدیریت شبکه های کامپیوتری را می توان نام برد گزینه ای نیست جز اول بکاپ دوم بکاپ سوم بکاپ و در ادامه هر آن چیزی که مدیران شبکه و کارفرمایان برای پروژه های خود تعیین می کنند.

با رشد ویروس ها، ورم ها و باج افزارها از سمت خرابکاران و هکرها، گاهاً تنها راه نجاتبخش شما جهت حفظ اطلاعات سرور، بکاپ یا پشتیبان گیری است. روش های زیادی برای تهیه نسخه پشتیبان و بکاپ گیری در دنیای IT وجود دارد، اما انتخاب و استفاده از این تکنولوژی بسیار مهم بوده و به عوامل بسیاری بستگی دارد. صرف حداقلی منابع مانند ذخیره سازها و صرف حداقل زمان و همچنین بالانس و پایداری و همینطور جلوگیری از کندی شبکه، مواردی است که باید هنگام انتخاب و استفاده از راه حل های بکاپ گیری مد نظر قرار داد.

سرویس های بکاپ گیری در چند لایه قابل انجام است که ما برخی از آن ها را در زیر توضیح می دهیم:

خدمات بکاپ گیری سرور

سرور ها اغلب اطلاعات مهم تری نسبت به کلاینت ها دارند و حفظ و نگهداری و تهیه نسخه پشتیبان از این اطلاعات بسیار اهمیت دارد. مواردی مانند سرقت اطلاعات، ویروس ها و باج افزارها و آسیب دیدن تجهیزات سخت افزاری مانند هارد سرورها، باعث می شود که ما به فکر تهیه نسخه پشتیبان از تمامی اطلاعات مهم خود در شبکه باشیم.

بکاپ از هارد سرور

تکنولوژی RAID گزینه مناسبی برای نگهداری از اطلاعات کلی در هاردهای سرور است. در تکنولوژی RAID می توان تمامی اطلاعات که در هارد اصلی شما ذخیره می شود، بصورت آنلاین و لحظه ای و بدون وقفه در شبکه در هارد موازی آن نوشته شود. ویژگی این تکنولوژی این است که در زمان آسیب دیدن ذخیره سازهای سرور، هارد پشتیبان که توسط تکنولوژی RIAD تنظیم و برنامه ریزی شده است بدون مشکل به شبکه سرویس دهد و پس از تعمیر و عیب یابی سخت افزار آن را جایگزین نمایید.

خدمات بکاپ گیری از ماشین مجازی

زمانی که یکی از ماشین های مجازی شما به هر دلیلی دچار مشکل و وقفه شود، شما اطلاعات مهمی را در ماشین مجازی از دست خواهید داد. برای جلوگیری از این آسیب باید حتما از ماشین مجازی یک نسخه پشتیبان تهیه شود. ابزارهای مختلفی مانند Snapshot و یا نرم افزار بکاپ گیری ماشین های مجازی Veeam وجود دارد که تنظیم و برنامه ریزی این ها به عهده پشتیبان شبکه شما خواهد بود.

خدمات بکاپ گیری از دیتابیس SQL

در لایه ای پایین تر، فایل های دیتابیس در شبکه شما اهمیت پیدا می کند، تهیه بکاپ از SQL و دیتابیس های SQL که می تواند شامل دیتابیس های نرم افزار اتوماسیون اداری، حسابداری و یا CRM شما باشد، می تواند از طریق برنامه زمانی مشخص و یا بصورت دستی انجام شود.

پس از تهیه نسخه پشتیبان در SQL، این فایل ها باید در فضای دیگری به جز سرور نیز بکاپ گرفته شود، علاوه بر نسخه ای که در کنار فایل های سرور قرار دارد، یک نسخه از بکاپ SQL نیز باید در هارد اکسترنالی که خارج از شبکه است نگهداری شود. این امر برای جلوگیری از نفوذ هکر ها و یا باج افزارها انجام می شود.

خدمات بکاپ گیری ابری

در بسیاری از نرم افزارهای بومی و جهانی بروز که در حال حاضر به سرویس های شبکه خدمات می دهند، امکان تهیه بکاپ بر روی فضای ابری فراهم شده است، در عین حال شما بصورت دستی و دسته بندی شده نیز می توانید فایل های بکاپ خود را به فضای ابری که از قبل تهیه و خریداری کرده اید منتقل کنید، مزیت این امر در دسترس بودن فایل های بکاپ و در صورت لزوم بازیابی آن در هر شرایطی است.

بکاپ گیری از کلاینت ها

کلاینت ها نیز اطلاعات ارزشمندی در سیستم های در اختیار خود ذخیره می کنند که حفظ و نگهداری این دیتا حائز اهمیت است. در قدم اول، انتقال این اطلاعات در فضایی داخل سرور (در صورت وجود منابع سخت افزاری) ضرورت بیشتری دارد، اما اگر امکان این وجود نداشت، با سرویس های مختلفی می توان اطلاعات کلاینت های شبکه را نیز بکاپ گیری کرد. بکاپ گیری از کلاینت ها و فایل هایی مانند اکسل، ورد، فایل های فشرده و یا PDF و حتی فایل های تصویری می تواند حفظ اطلاعات کاربران را تضمین کند.

نکات مهم در بکاپ گیری اطلاعات

در هر لایه از بکاپ گیری در شبکه نیاز است اطلاعات در مسیر ها و ذخیره سازهای مختلف و در مکانی دیگر حفظ و نگهداری شود. نکته مهم در حفظ بکاپ از دیتابیس ها، انتقال سریع فایل بکاپ از سرور به یک هارد اکسترنال و خارج کردن هارد از شبکه است، چرا که اگر راه نفوذی از طریق باج افزار ها باز شود، این فایل ها کدگذاری می شوند و امکان رمزگشایی فایل بکاپ وجود نخواهد داشت.

تهیه نسخه پشتیبان ماشین های مجازی در یک ذخیره ساز جدا از سرور نیز بسیار حائز اهمیت است و همانند دیتابیس ها و اطلاعات مهم کلاینت ها، باید در مسیر و محل و ذخیره سازی جدا حفظ و نگهداری شود.

جهت مشاوره و راهنمایی در خصوص خدمات و محصولات با ما در ارتباط باشید

880 35 880 021 - 4500 85 44 021

   شرکت ارتباطات شبکه لاوین به شماره ثبت 420103 در آذرماه سال 1390 در اداره ثبت شرکت ها با موضوع ارائه راه کارهای فناوری اطلاعات و ارائه خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری در تهران به ثبت رسید. در ادامه توانستیم خدمات دیگری چون دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت و همچنین طراحی و اجرای دوربین های مداربسته را نیز به زنجیره خدمات خود بیفزاییم، و اکنون با بیش از 10سال تجربه در حوزه فناوری اطلاعات آماده خدمت رسانی به مشتریان خود می باشیم.

درباره ما