مهندس شبکه کیست؟

مهندس شبکه یک متخصص فناوری اطلاعات است که مهارت های لازم را برای برنامه ریزی، پیاده سازی و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری که از خدمات صوتی، داده، ویدئو و شبکه های بی سیم داخلی پشتیبانی می کنند را دارد.

اگرچه عناوین شغلی مهندس شبکه و مدیر شبکه گاهی اوقات به عنوان مترادف استفاده می شود، یک مهندس شبکه معمولا مسئولیت های اجرایی بیشتری نسبت به مدیر شبکه دارد. در واقع مهندسی شبکه بیشتر به برنامه ریزی، طراحی و مشخصات فنی می پردازد. بخش مدیریت بیشتر با تلاش های تعمیر و نگهداری، مدیریت و عیب یابی شبکه در روزمره سر و کار دارد.

عناوین شغلی ممکن است براساس تحصیلات یا مهارت ها، درآمد متفاوت باشند. به طور معمول، یک مهندس شبکه تحصیلات بیشتری دارد و درآمد بیشتری هم نسبت به یک مدیر شبکه دارد. پیش بینی های استخدام نشان می دهد که تقاضا برای مهندسان شبکه بیشتر است و پیش بینی ها نشان می دهد که این حرفه در دهه آینده حدود 5 درصد رشد خواهند کرد.

وظایف مهندس شبکه

مهندسان شبکه بر ارائه زیرساخت های شبکه با دسترسی بالا برای حفظ خدمات آی تی به صورت آنلاین و حضور فیزیکی در شرکت ها تمرکز می کنند. مهندسان شبکه اغلب با نقش های دیگری مانند معماری شبکه های کامپیوتری یا مهندسین امنیت سیستم ها همپوشانی دارند و در داخل سازمان یا به عنوان مشاور به صورت برون سپاری شده، فعالیت می کنند. وظایف مهندس شبکه عبارت است از:

  • طراحی و پیاده سازی پیکربندی های شبکه
  • عیب یابی شبکه
  • نظارت بر شبکه
  • نظارت بر سیستم های امنیتی مثل فایروال ها و یا استفاده از آنتی ویروس سازمانی
  • گزارش دهی به مدیران ارشد شرکت یا سازمان
  • پشتیبانی از راه دور یا حتی در محل

مهارت های مهندس شبکه

اینگونه می توانیم بگوییم که مدرک تحصیلی برای این عنوان شغلی زیاد اهمیت ندارد؛ شما با مدرک کاردانی هم می توانید استخدام شوید ولی مدرک بالاتر می تواند در حقوق و درآمد شما تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، رشته تحصیلی هم زیاد اهمیت ندارد؛ چرا که بسیاری از مهندسان شبکه در ادارات و شرکت ها در رشته های مهندسی برق، فیزیک یا ریاضیات تحصیل کرده اند.

مهندسان باید بتوانند شبکه های پیچیده را درک کنند و مشکلات شبکه را مشخص کنند یا راه هایی برای بهبود آن ها پیشنهاد دهند. آن ها همچنین باید بتوانند به طور مشترک کار کنند و همچنین به سایر مهندسان و کارکنان پشتیبانی برای راه اندازی شبکه دستور دهند. آن ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا با مهندسان و همکارانی که ممکن است درک درستی از شبکه نداشته باشند، کار کنند.

مهندسان شبکه علاوه بر مهارت های فنی به مهارت های تحلیلی، رهبری، سازمانی و ارتباطی نیاز دارند. توجه به جزئیات و توانایی رفع مشکلات نیز مهم است. آن ها باید درباره برنامه ها و توسعه نرم افزار بدانند که نشان دهنده اهمیت اتوماسیون و شبکه های تعریف شده توسط نرم افزار است. مهندسان باید جریان ترافیک، اولویت برنامه و انتقال داده را درک کنند.

علاوه بر این، مهندسان باید با مجازی سازی، امنیت شبکه، شبکه های گسترده (WLan) و مهندسی ذخیره سازی داده و ابری آشنا باشند. آن ها همچنین باید عناصر اساسی شبکه ها مانند کلاینت ها، سرورها، مسیریابی اینترنت، آدرس های IP و هاب های شبکه را درک کنند.

مدارک و گواهینامه های آموزشی مهندس شبکه

تعدادی از دانشگاه ها و موسسات دیگر دوره ها و برنامه های آموزشی مهندس شبکه را ارائه می دهند. موسسه ها و سایت های آنلاین معتبر در ایران و جهان هم هست که مدارک معتبری را به شما می دهند.

 

گواهینامه ها و آموزش مهندس شبکه
تعدادی از دانشگاه ها و موسسات دیگر دوره ها و برنامه های آموزشی مهندس شبکه را ارائه می دهند. چندین موسسه گواهینامه های شبکه را ارائه می دهند که می تواند به تقویت اعتبار حرفه ای کمک کند.

برای بسیاری از مهندسان، صلاحیت ها و آموزش های اضافی با برنامه صدور گواهینامه مهندسی سیسکو، که چندین سطح از آموزش های شغلی را ارائه می دهد، مرتبط است. گواهی های دیگر از فروشندگان و سازمان ها در دسترس است. برخی از محبوب ترین گواهینامه های مهندس شبکه به شرح زیر است:

  • CompTIA Network Plus (Network+)
  • Cisco Certified Technician Routing & Switching
  • Cisco Certified Network Associate
  • Cisco Certified Network Professional
  • Cisco Certified Internetwork Expert
  • VMware Certified Professional — Network Virtualization

حقوق مهندس شبکه

حقوق مهندسین شبکه به خیلی از عوامل مثل شهر و کشوری که در آن کار می کنید، سابقه کار و مدارک شما بستگی دارد. طبق گفته Glassdoor، حقوق جهانی یک مهندس شبکه از 65 هزار دلار تا 142 هزار دلار به صورت سالیانه متغیر است. Indeed هم میانگین حقوق مهندسین شبکه در آمریکا را از 95 هزار دلار به صورت سالیانه اعلام کرده است.

علاوه بر این حقوق اعلامی، مهندس شبکه می تواند پاداش هم دریافت کند. مهندسان شبکه معمولا 40 ساعت در هفته کار می کنند اما ممکن است از آن ها برای کارهای آخر هفته، عصرها و سایر اوقات خارج از ساعات کاری دعوت شود تا مشکلات فنی را برطرف کنند.

نقش های تخصصی در مهندسی شبکه

مهندسان شبکه می توانند در چندین نقش و مسئولیت از جمله موارد زیر تخصص داشته باشند:

چشم انداز شغلی مهندس شبکه

مهندسان شبکه همچنین ممکن است مسیرهای مختلفی را در زمینه شبکه دنبال کنند؛ به عنوان مثال، تحلیلگران شبکه در نصب و نگهداری شبکه ها تخصص دارند و اغلب بین جنبه های فنی و تجاری یک سازمان عبور می کنند. مدیران شبکه نقش مشابهی را ایفا می کنند اما باید تکنسین های شبکه را آموزش داده و هدایت کنند. در زیر لیستی از مشاغل که برای افرادی با مهارت های مهندسی شبکه مناسب است، آورده شده است:

  • Network Manager
  • Network Analyst
  • Network Administrator
  • Network Specialist
  • Network Technician
  • Network Architect
درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *