سیستم مانیتورینگ Zabbix

سیستم مانیتورینگ Zabbix

سیستم مانیتورینگ Zabbix چطور کار می کند؟

هر شرکت و سازمانی که بخواهد در مارکت امروز موفق شود، به یک زیرساخت قوی، اتصالات شبکه تثبیت شده و سرورهای قدرتمند برای مدیریت چندین کاربر نیاز دارد. حال شرایطی را تصور کنید که یک سرور، سرویس یا برنامه به طور ناگهانی به دلیل بار اضافی از کار می افتد؟ قطعی های این چنینی چگونه بر کسب و کار، مشتریان، خدمات و… شما تاثیر می گذارد؟

این نوع شکست ها و قطع شدن ها، هزینه های شرکت شما را افزایش می دهد و بر بهره وری و کیفیت خدمات شما تاثیر می گذارد که همه این ها به اعتبار برند شما لطمه می زند؛ به همین دلیل است که بررسی وضعیت زیرساخت شبکه و سرورهای شما بخشی از مسئولیت های مدیر شبکه است.

ما باید از وضعیت تمام تجهیزاتی که در کارهای روزمره استفاده می کنیم، مطلع باشیم که شامل عملکرد سرورها، برنامه ها و خدمات خاص و دقت برنامه ها و محیط های تولیدی در حال توسعه است؛ بنابراین هنگامی که این سوال مطرح شود که «چگونه می توانیم سرورهای خود را بدون مشکل نگه داریم و عملکرد سیستم ها را زیر نظر داشته باشیم؟»، پاسخ نظارت بر شبکه یا مانیتورینگ شبکه و سرور است.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه و سرور به معنای اسکن مداوم سرورهای موجود در شبکه و شناسایی هرگونه اختلال و خرابی مرتبط با آنها است. نظارت یک اقدام پیشگیرانه است که هرگونه خرابی را قبل از ایجاد مشکلات جدی در سیستم شبکه تشخیص می دهد.

طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله نظارت بر عملکرد برنامه ها، خدمات وب، تجهیزات شبکه، زیرساخت های فناوری اطلاعات و… را پوشش می دهد. امروزه ابزارهای نظارتی زیادی در بازار وجود دارد اما Zabbix رهبر غیررسمی در این زمینه است. در این مقاله، نحوه عملکرد این ابزار و نحوه استفاده از آن در کارهای روزانه خود را مورد بحث قرار خواهیم داد.

Zabbix چیست و چه کاربردی دارد؟

Zabbix یک ابزار نظارت بر شبکه و سیستم در مقیاس کامل است که چندین عملکرد را در یک کنسول مبتنی بر وب ترکیب می کند. می توان آن را برای نظارت و جمع آوری داده ها از طیف گسترده ای از سرورها و دستگاه های شبکه پیکربندی کرد و خدمات و نظارت بر عملکرد را برای هر سایت ارائه می دهد.

ما اغلب زمانی از Zabbix استفاده می کنیم که می خواهیم منابع سرورهای خود را نظارت کنیم و زمانی برای مرور گزارش ها نداریم؛ مثل زمانی که سرورهای متعددی داریم و می خواهیم مطمئن شویم که همه به درستی کار می کند. در چنین شرایطی، Zabbix نظارت را انجام می دهد و در صورت بروز مشکل به ما اطلاع می دهد و به ما امکان می دهد چندین مسیر ارتباطی را پیکربندی کنیم.

Zabbix به ما اطلاع می دهد، برای مثال، اگر یک نقطه پایانی خاص کار نمی کند یا فضای دیسک تمام می شود یا اگر CPU بیش از حد بارگذاری شده است. Zabbix به طور خودکار تمام اطلاعاتی را که ممکن است بر کیفیت عملکرد برنامه تاثیر بگذارد، برای ما ارسال می کند.

معماری Zabbix

Zabbix از چندین جز اصلی نرم افزار تشکیل شده است. مسئولیت های آن ها در زیر بیان شده است:

Zabbix Server

سرور Zabbix جز مرکزی است که نمایندگان اطلاعات و آمار در دسترس بودن و یکپارچگی را به آن گزارش می دهند. سرور مخزن مرکزی است که تمام پیکربندی ها، داده های آماری و عملیاتی در آن ذخیره می شود.

ذخیره سازی پایگاه داده

تمام اطلاعات پیکربندی و داده های جمع آوری شده توسط Zabbix در یک پایگاه داده ذخیره می شود.

رابط وب

یک رابط وب برای دسترسی آسان به Zabbix از هر مکان یا پلتفرمی ارائه شده است. رابط بخشی از سرور است و به طور کلی بر روی همان ماشین فیزیکی سرور اجرا می شود.

Zabbix Proxy

پروکسی می تواند داده های عملکرد و در دسترس بودن را از طرف سرور جمع آوری کند. این بخشی اختیاری از استقرار Zabbix است اما پخش بار یک سرور می تواند بسیار مفید باشد.

Zabbix Agent

یک برنامه ویژه است که ارتباط با سرور اصلی را امکان پذیر می کند. به طور فعال منابع و برنامه های محلی را نظارت می کند و داده های جمع آوری شده را به سرور گزارش می دهد.

سیستم مانیتورینگ Zabbix می تواند هزاران داده از سرورها، ماشین های مجازی، برنامه ها و دستگاه های شبکه را در زمان واقعی نظارت کند. این به آن اجازه می دهد تا مشکلات را قبل از جلب توجه کاربران شناسایی کند.

Zabbix Dataflow

Zabbix Dataflow

جریان داده (Data Flow) در سیستم مانیتورینگ Zabbix چگونه است؟

Zabbix Agent داده های مورد علاقه ما را مثل استفاده کنونی رم و CPU، جریان داده در شبکه، بارگذاری پایگاه داده و کارایی خدمات فردی (مثل FTP، SSH، HTTP) جمع آوری می کند و سپس اطلاعات جمع آوری شده را به سرور اصلی ارسال می کند و آن ها را در جداول یا نمودارهای واضح و خوانا ذخیره می کند.

این داده ها در پایگاه داده های رابطه ای (PostgreSQL، MySQL، Oracle) نگهداری می شوند و از طریق یک رابط وب بصری قابل دسترسی هستند. Zabbix Agent از Passive Checks (نظرسنجی ها) و Active Controls پشتیبانی می کند و بررسی ها را به صورت بازه ای انجام دهد اما همچنین می تواند ساعت های خاصی را برای نظرسنجی آیتم ها برنامه ریزی کرد.

Passive Checks

  • سرور یا پروکسی، مقداری را از Zabbix Agent درخواست می کند
  • Agent درخواست را پردازش می کند و مقدار را به سرور یا پروکسی برمی گرداند

Active Controls

  • Agent لیستی از Passive Checks را از سرور یا پروکسی درخواست می کند
  • Agent به صورت دوره ای نتایج را ارسال می کند

از نسخه 3.0 سیستم مانیتورینگ Zabbix، از ارتباطات رمزگذاری شده بین سرور و نمایندگان پشتیبانی می کند؛ بنابراین ما تضمین می کنیم که همه داده ها ایمن خواهند بود.

پیش نمایش Command Center

نگهبانانان بی حوصله فروشگاه ها را که جلوی درب فروشگاه یا تصاویر دوربین مداربسته نشستند را دیده اید؟ شاید برایتان جالب باشد که شما برای نظارت بر سخت افزار و نرم افزار شرکت خود هم می توانید همچین راه حلی پیاده سازی کنید. ایجاد نموادار ها یا گزارش های مناسب با سیستم مانیتورینگ Zabbix بسیار آسان است و به این ترتیب، کنترل دائمی بر وضعیت کار همه سرورها و سرویس های خود دارید و می توانید آنچه را که در زمان واقعی در جریان است، مشاهده کنید.

سیستم مانیتورینگ Zabbix می تواند از نظارت بر Windows Text و گزارش های رویداد (Event Logs) پشتیبانی کند؛ همچنین خیلی عالی می تواند از Windows Management Instrumentation (WMI) کند که توانایی دریافت و نظارت آسان اطلاعات سیستم و معیارهای عملکرد را از سرورها و ایستگاه های کاری ویندوز در زمان واقعی افزایش می دهد. اینها تنها بخشی از خدماتی است که سیستم مانیتورینگ Zabbix می تواند انجام دهد. سایر قابلیت های سیستم مانیتورینگ Zabbix شامل نظارت بر موارد زیر است:

  • قابلیت Load کردن روی پردازنده ها، کارت های شبکه و حافظه
  • مقدار فضای روی هارد دیسک
  • پروتکل های شبکه
  • اعتبار گواهینامه های SSL در وب سایت ها
  • نظارت روی دمای اجزا
  • اجرای صحیح کوئری های SQL

سیستم هشدار

سیستم مانیتورینگ Zabbix از بسیاری جهات، ما را از یک شکست آگاه می کند. یکی از محبوب ترین آنها، ارسال اطلاعات از طریق ایمیل است؛ همچنین می توانید ارسال پیامک را تنظیم کنید. این راه حل بسیار راحت و موثر به شما اجازه می دهد تا در از آخرین مشکلات شبکه مطلع شوید و به سرعت به رفع آنها بپردازید. علاوه بر اینها، می توانید سیستم را طوری تنظیم کنید که در صورت بروز مشکل، زنگ هشدار به صدا درآید.

پیکربندی Zabbix

سیستم مانیتورینگ Zabbix را می توان با توجه به نیازها و ترجیحات شما پیکربندی کرد. اگرچه هر مشکلی (حتی کوچکترین مشکل) به نوعی مهم است اما آن ها تابع سلسله مراتب خاصی هستند. برای مثال، Zabbix را طوری تنظیم کردیم که کمتر از 20 درصد فضای آزاد دیسک را به عنوان مشکلی با شدت متوسط اعلان کند. اگر فضای دیسک کمتر از 10 درصد باشد، مشکل را با شدت بالا اعلان می کند. با این مثال فهمیدین که سیستم براساس محرک های انتخاب شده، واکنش نشان می دهد.

حتی می توانید همین پیکربندی را شخصی سازی کنید؛ مثلا مشکلات با شدت متوسط را که نیاز به پاسخ فوری ندارد را فقط ایمیل کند اما مشکلاتی که نیاز به پاسخ فوری دارند، از طریق پیامک به ما اعلام شود یا حتی سیستم هشدار فعال شود.

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *