اگر برای سازمان یا شرکت خودتان اتاق سرور اختصاصی دارید، حفظ شرایط ایده آل و دمای اتاق سرور مطلوب برای حفظ بهترین عملکرد سیستم شما ضروری است. در این مقاله، دلیل اهمیت کنترل دمای اتاق سرور و ملاحضات کلیدی برای حفظ شرایط بهینه را می گوییم؛ پس با لاوین نت همراه باشید.

رطوبت و دمای اتاق سرور مطلوب

دما مطلوب اتاق سرور بین 68 تا 71 درجه فارنهایت (20 تا 22 درجه سانتی گراد) است. به طور کلی، دمای توصیه شده می تواند بین 50 تا 82 درجه فارنهایت (10 تا 27 درجه سانتی گراد) باشد. سطح رطوبت نسبی توصیه شده برای اتاق سرور بین 8 تا 80 درصد است. در حالت ایده آل، شما باید رطوبت نسبی حدود 50 درصد را حفظ کنید.

اطمینان از برآورده شدن این سطوح به آسانی تنظیم عدد ایده آل روی ترموستات نیست. عوامل زیادی در حفظ شرایط بهینه نقش دارند و به همین دلیل است که درجه حرارت و رطوبت اتاق سرور ایده آل یک موضوع مکرر و مهم در دنیای فناوری اطلاعات و خدمات آی تی است.

حفظ رطوبت و دمای اتاق سرور

حفظ سطح دما و رطوبت اتاق سرور برای نگهداری تجهیزات شما در شرایط بهینه ضروری است. اگر فضای شما بیش از حد گرم باشد، سیستم های فناوری اطلاعات شما ممکن است داغ کنند و آسیب ببینند. حالت برعکس هم هست که اگر اتاق سرور بیش از حد سرد باشد، اجرا و عملکرد تجهیزات اتاق سرور به انرژی بیشتری نیاز دارد.

اگر رطوبت اتاق سرور شما به شدت بالا برود هم تجهیزات آسیب می بینند یا خوردگی در آن ها دیده می شود. فضاهای بیش از حد خشک نیز می تواند با ایجاد تخلیه الکترواستاتیک به اجزای حساس سرور شما آسیب برساند.

نیازهای خنک کننده اتاق سرور و صرفه جویی در انرژی

هنگامی که سرورها، داده ها را مدیریت و ذخیره می کنند، از خودشان گرما منتشر می کنند. اگر دمای اتاق سرور خیلی زیاد شود، سرورها بیش از حد گرم می شوند. آسیب حرارتی باعث اختلال در عملکرد دستگاه می شود که می تواند منجر به از دست دادن دائمی داده ها و خرابی سرور شود. این می تواند حتی با حداقل مقدار گرمای بیش از حد هم اتفاق بیوفتد.

یکی از راه های جلوگیری از گرمای بیش از حد، پایین نگه داشتن دمای اتاق سرور با استفاده از سیستم تهویه مطبوع است. اگرچه این کار دما را پایین نگه می دارد اما مصرف انرژی را به شدت بالا می برد که در طول زمان، هزینه زیادی را صرف می کند. راه حل ایده آل برای اتاق سرور، حفظ دمای بهینه اتاق سرور است که برای این کار باید از سنسورهای اتاق سرور استفاده کنید تا همیشه از وضعیت اتاق سرور خود مطلع باشید.

نیازهای خنک کننده به عنوان پشتیبان

داشتن سیستم های خنک کننده پشتیبان برای محافظت از تجهیزات شما بسیار مفید است. شما می خواهید فضای خود را در صورت قطع یا خرابی احتمالی برق آماده کنید. فناوری خنک کننده اضافی به شما کمک می کند تا از داغ شدت بیش از حد و احتمال خاموش شدن سرورهای خود جلوگیری کند. همانطور که می دانید هزینه تعمیر یا خرید تجهیزات سرور هزینه های سنگینی را در برمی گیرد؛ بنابراین بهتر است که پیشگیری کنید.

واحدهای تهویه مطبوع قابل حمل و ژنراتورهای برق پشتیبان می توانند به شما کمک کنند دمای عملیاتی ایمن را در اتاق سرور خود حفظ کنید تا سیستم شما بتواند به بهترین عملکرد خود ادامه دهد. تجهیزات خنک کننده تا زمانی که بتوانید به استفاده از منبع انرژی اولیه خود بازگردید، عملیات را ادامه می دهند.

سیستم مانیتورینگ رطوبت و دما در اتاق سرور

برای دریافت ایده ای از نیازهای دمای اتاق سرور فعلی خود، دما را در چندین مکان اندازه گیری کنید تا هر نقطه داغی را که دارید، ثبت کنید. هر چه اتاق سرور شما بزرگتر باشد، دمای ایده آل در همه مناطق آن، سخت تر است. این نقط داغ نشان می دهند که روش های خنک کننده فعلی تان کجاها ناکارآمد هستند و ممکن است تجهیزات شما بیش از حد گرم شوند.

دستگاه ها و ابزارهای زیادی در دسترس هستند که به شما کمک می کنند تا دمای اتاق سرور را حتی زمانی که دور از دفتر هستید، پیگیری کنید؛ به عنوان مثال، دماسنج های الکترونیکی به طور خودکار دما را در طول روز اندازه می گیرند و ثبت می کنند تا بتوانید بعدا آن را بررسی کنید. ابزارهای اضافی مورد نیاز برای نظارت و مدیریت دمای ایده آل برای اتاق سرور کامپیوتر عبارتند از:

  • سنسورهای محیطی: شما باید دمای اتاق سرور خود را بدانید. باز هم دما ممکن است در سراسر فضا متفاوت باشد؛ بنابراین وجود سنسورها در مناطق مختلف ضروری است.
  • دماسنج حباب خشک و مرطوب: دماسنج حباب خشک، دمای هوای محیط را در یک اتاق حس می کند و دماسنج حباب مرطوب، میزان رطوبت موجود در هوا را اندازه گیری می کند.
  • رطوبت گیرها: این سیستم ها رطوبت را کنترل می کنند و ذرات آب را از هوای اتاق سرور شما حذف می کنند تا شرایط را خشک تر نگه دارند.

نگهداری دمای اتاق سرور در حالت ایده آل

هنگامی که دمای اتاق سرور ایده آل و نقاط ضعف را تعیین کردید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای حفظ این دما انجام دهید. نصب یا اجرای موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برنامه ریزی جریان هوا: راه اندازی راهبردی کانال های خنک کننده در اتاق سرور می تواند به شما کمک کند به دمای ثابتی با جریان هوای مطلوب در سراسر فضا برسید.
  • دماسنج های متعدد: شما می خواهید دما را در قسمت های مختلف اتاق سرور خود کنترل کنید تا مطمئن شوید که یکنواختی وجود دارد و هیچ نقطه داغی وجود ندارد.
  • واحدهای AC قابل اعتماد: تهویه مطبوع شما نقش مهمی در پشتیبانی از دمای مناسب اتاق سرور دارد. مطمئن شوید که برنامه های تعمیر و نگهداری را رعایت کرده و تعمیرات را به موقع انجام دهید.
  • ژنراتورها: یک منبع برق پشتیبان با فعال نگه داشتن سیستم های خنک کننده تا بازگشت منبع اصلی برقی، سرورهای شما را از قطعی نجات می دهد.

جمع آوری

یکی از بهترین راه ها برای حفظ دمای اتاق سرور بهینه این است که از متخصصان لاوین نت کمک بگیرید؛ علاوه بر این برای تمام خدمات راه اندازی اتاق سرور هم می توانید روی ما حساب ویژه ای باز کنید. برای ارتباط با ما، با شماره های داخل سایت تماس برقرار کنید.

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *