انواع سنسور در اتاق سرور

در این مقاله، قصد داریم که در مورد انواع سنسور در اتاق سرور، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس تا انتهای این مقاله با لاوین همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد سنسور دما و رطوبت اتاق سرور به دست آورید.

حداکثر دما اتاق سرور چقدر باید باشد؟

دما اتاق سرور، یکی از مهمترین معیارها در محیط دیتاسنتر است که از همان ابتدای مراحل راه اندازی اتاق سرور باید به فکر آن بود. نگه داشتن تجهیزات کامپیوتری در یک نقطه دما و رطوبت ثابت، بخش مهمی از کار یک مدیر تاسیسات است.

برای مدیران دیتاسنتر بسیار مهم است که از دستورالعمل هایی که باید برای حفظ امکانات خود در بهترین شکل رعایت کنند، مطلع بمانند. شاید فکر کنید که اختلاف یک یا دو درجه دما زیاد مهم نباشد اما در طولانی مدت، تفاوت زیادی ایجاد می کند. سرورها باید بین ۱۵ درجه سانتی گراد الی ۲۲ درجه سانتی گراد نگه داشته شوند.

چرا دما اتاق سرور مهم است؟

بالا یا پایین بودن دما اتاق سرور، ممکن است به تجهیزات و سرورها آسیب بزند. گرمای زیاد در اتاق سرور، به تجهیزات آسیب می زند و سرد بودن اتاق سرور هم ممکن است هزینه های جانبی مثل پول برق را بالا ببرد. دما اتاق سرور را در حدی که معتدل نگه دارید، کافیست تا سرورها بیش از حد گرم نشوند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که مدیران IT یا شبکه، چگونه دما تاسیسات خود را می دانند و به طور یکنواخت در محدوده قابل قبول نگه می دارند؟ حفظ حداقل و حداکثر دما سرور، یکی از وظایف اصلی مدیران شبکه است که در ادامه بیشتر آشنا می شوید.

نقش سنسور در اتاق سرور

استفاده از سنسور در اتاق سرور، موجب می شود که شما بتوانید در زمان ایجاد هرگونه خطر و مشکلی از آن آگاه شوید و جهت رفع آن ها اقدام کنید. انواع سنسور در اتاق سرور شامل موارد زیر می شود:

  • سنسور افزایش دما اتاق سرور
  • سنسور رطوبت اتاق سرور
  • سنسور نشت آب
  • سنسور قطع برق شبکه
  • سنسور برق UPS
  • سنسور دود اتاق سرور
  • سنسور تشخیص ورود غیر مجاز یا باز ماندن درب اتاق سرور
  • سنسور درب رک
  • سنسور ضربه به رک
  • اکسس کنترل

سنسور افزایش دما اتاق سرور

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، مقوله دما در مانیتورینگ اتاق سرور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مدیر دیتاسنتر می تواند به اختیار خودش، دما اتاق سرور را تعیین کند اما به طور استاندارد باید دما بین ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتی گراد باشد. در چنین شرایطی، سنسور افزایش دما اتاق سرور، دما محیط را می سنجد و هر گاه که دما از حداکثر دمای تعیین شده، بیشتر شد، هشدار می دهد.

لازم است بدانید که علاوه بر تعریف کردن حداقل و حداکثر دما، مدیر مرکز داده باید محدوده هیسترزیس را نیز تعیین کنید. این محدوده، تغییرات کوچک دما را مانیتور می کند. در صورت فعال نمودن این قابلیت، تغییرات کوچک دما به طور دائم به مدیر دیتاسنتر ارسال نمی شود.

سنسور رطوبت اتاق سرور

سنسور رطوبت اتاق سرور، یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که باید برای امنیت اتاق سرور در نظر گرفته شود. طبق استانداردهای موجود، رطوبت تعریف شده برای مراکز داده بین ۳۰ الی ۶۰ درصد در نظر گرفته شده است.

اگر رطوبت اتاق سرور کمتر از ۳۰ باشد، باعث به وجود آمدن بارهای الکترواستاتیک در محیط شده و برای سرورها آسیب های زیادی را به همراه دارند؛ همچنین اگر رطوبت بیشتر از ۶۰ باشد، باعث ایجاد شبنم و حالت رسانایی می شود.

سنسور نشت آب

مقادیر زیادی از سرورها و تجهیزات پسیو درون دیتاسنترها قرار گرفته اند و وقوع نشت آب در این مکان ها می تواند منجر به بحران های کوچک و بزرگ فراوانی شود.

نشت آب می تواند از دستگاه های اسپلیت و یا شکستگی و پوسیدگی لوله های ابی که ممکن است در مسیر اتاق سرور باشند، رخ دهد. اگر نشت آب کم باشد و درجاهای غیر حساس رخ دهد، می توانید جلوی آن ها را بگیرید اما در صورتی که نشت آب به جاهای حساسی همانند اتاق های سرور، کابل ها، برق ها و… برسد، منجر به ایجاد چالش های بزرگی مثل آتش سوزی، قطع برق اتاق سرور و… می شود.

سنسور قطع برق شبکه

همانطور که می دانید، اتاق سرور به برق شهری متصل است و در صورت عدم برق شهری، مرکز داده به ذخیره برق خود یعنی UPS متصل خواهد شد؛ البته UPSها از ظرفیت محدودی برخوردار هستند و در مدت زمان کوتاهی قادر به بالا نگه داشتن سرورها هستند.

با قطع شدن برق، سیستم های تهویه هم از کار می افتند و همین امر باعث می شود تا دما اتاق سرور افزایش پیدا کند. سنسور قطع برق باعث می شود تا مدیر دیتاسنتر با توجه به زمانبندی UPSها برنامه ریزی کند و در کمترین زمان، بهترین تصمیم را بگیرد.

سنسور قطع برق اتاق UPS

در بخش قبلی عنوان کردیم که اگر برق شهری قطع شود، با دستگاه UPS می توانیم اتاق سرور را به برق متصل کنیم. اگر باطری این دستگاه هم تخلیه شود، سرورها Down می شوند؛ بنابراین باید یک سنسور هم برای این دستگاه در نظر بگیریم تا مدیر دیتاسنتر را از قطعی آن مطلع کنیم.

سنسور دود

سنسور دود برای جلوگیری از آتشسوزی است و در صورت ایجاد دود، این سنسور در اتاق سرور فعال می شود فعال می شود.

سنسور تشخیص ورود غیر مجاز یا بازماندن درب اتاق سرور

یکی دیگر از فاکتورهایی که در امنیت اتاق سرور موثر است، جلوگیری از ورود افراد غیر مسئول به اتاق سرور است؛ به همین دلیل باید حتما از سنسور استفاده کنید تا از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری کنید؛ همچنین این سنسورها می توانند تشخیص دهند که درب اتاق سرور باز است یا خیر؟

سنسور درب رک

این سنسور هم مشابه سنسور درب است و برای اعلان هشدار، زمانی که درب رک باز و بسته می شود به کار می رود. گاهی اوقات اشخاصی (نیروی خدماتی یا تکنسین ها) اجازه ورود به اتاق سرور را دارند اما اجازه دستکاری و یا باز کردن درب رک را ندارند.

سنسور ضربه به رک

یک سری سنسور در اتاق سرور هستند که ضربه به رک را تشخیص می دهند. این سنسور در جایی به کار می رود که از همه اقشار، در اتاق سرور تردد می کنند و مدیر دیتاسنتر باید با دقت بیشتری اتاق سرور را کنترل کند.

اکسس کنترل

تمام افرادی که قرار است به طور مرتب به اتاق سرور ورود و خروج کنند، باید توسط اکسس شناسایی و کنترل شوند. این اکسس ها می توانند مدل های مختلفی داشته باشند مثل تشخیص بر اساس اثر انگشت، تشخیص چهره، ورود با رمز یا کارت.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم انواع سنسور در اتاق سرور را به شما معرفی کنیم و کاربرد آن ها را بازگو کنیم. امیدواریم اطلاعات کامل و جامعی به شما در این مقاله داده باشیم و از خواندن آن لذت برده باشید. مقالات بیشتری در مورد سرور در اتاق سرور و هر امکاناتی برای راه اندازی اتاق سرور در آینده برایتان می نویسیم و منتظر مقالات بعدی ما باشید.

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *