در دنیای پیچیده و پویای ارتباطات شبکه ای، تحلیل و مدیریت ترافیک از اهمیت بسیاری برخوردار است. Packet Analyzers به عنوان ابزار قدرتمندی در این زمینه شناخته می شود و به ما امکان درک بهتر از عملکرد و وضعیت شبکه را می دهد. در این مقاله، به بررسی کامل Packet Analyzers می پردازیم؛ پس با لاوین نت تا انتهای مقاله همراه باشید.

Packet Analyzers چیست؟

Packet Analyzers نرم افزار یا سخت افزاری است که بسته های داده ای (Data Packets) را که از طریق شبکه ارسال و یا دریافت می شود را رهگیری و ثبت می کند. Data Packets واحدی از اطلاعات هستند که شامل آدرس های مبدا و مقصد، پروتکل و بار ارتباطی شبکه است.

Packet Analyzers می تواند بسته ها را از منابع مختلف مانند کارت رابط شبکه، پورت سوئیچ یا آداپتور بی سیم ضبط کند؛ همچنین می تواند بسته ها را در قالبی قابل خواندن نمایش دهد، سرصفحه ها و فیلدهای پروتکل را رمزگشایی کند و آمار و نمودارهایی از فعالیت شبکه ارائه دهد.

چرا از Packet Analyzers استفاده کنیم؟

Packet Analyzers می تواند ابزار قدرتمندی برای مشکلات شبکه یا عیب یابی شبکه باشد و از آن می توان برای شناسایی منبع و مقصد ترافیک شبکه، اندازه گیری استفاده و عملکرد پهنای باند، شناسایی و جداسازی خطاها، نظارت بر امنیت و انطباق پروتکل ها و برنامه ها و همچنین اشکال زدایی و تست عملکرد و سازگاری دستگاه ها و نرم افزارهای شبکه استفاده کرد. به این ترتیب، Packet Analyzers می تواند بینش ارزشمندی در مورد وضعیت شبکه شما ارائه دهد.

چگونه به Data Packets دسترسی پیدا کنیم؟

برای دسترسی به بسته ها باید یک Packet Analyzers را روی دستگاهی نصب و اجرا کنید که به بخش شبکه ای که می خواهید نظارت کنید، متصل است؛ همچنین باید Packet Analyzers را پیکربندی کنید تا رابط شبکه مناسب، حالت ضبط و فیلتر ضبط را انتخاب کنید. حالت ضبط تعیین می کند که چگونه Packet Analyzers، بسته ها را رهگیری می کند مانند حالت Promiscuous که تمام بسته های موجود در شبکه را ضبط می کند یا حالت عادی که تنها بسته های خطاب به دستگاه را ضبط می کند. فیلتر ضبط براساس معیارهایی مانند پروتکل، پورت، آدرس یا محتوا تعیین می کند که کدام بسته ها رهگیری و ذخیره شوند.

چگونه Data Packets را فیلتر کنیم؟

برای فیلتر کردن بسته ها، باید از ویژگی های فیلتر Packet Analyzers استفاده کنید تا بسته های ذخیره شده را به بسته هایی که به مشکل شبکه شما مرتبط است، محدود کنید. شما می توانید از دو نوع فیلتر استفاده کنید:

  • فیلتر های نمایشگر: پس از ضبط اعمال می شوند و فقط بر نمایش بسته ها تاثیر می گذارند نه ذخیره.
  • فیلترهای تجزیه و تحلیل: در حین یا بعد از ضبط اعمال می شوند و بر نمایش و ذخیره بسته ها تاثیر می گذارند. می توانید از عبارات هم برای فیلتر استفاده کنید مثل tcp.port == 80 که برای فیلتر کردن بسته هایی از پروتکل TCP و پورت 80 استفاده می شود.

چگونه Data Packets را تجزیه و تحلیل کنیم؟

هنگام تجزیه و تحلیل بسته ها می توانید از ابزارهای تحلیلگر بسته برای بررسی جزئیات و آمار بسته های فیلتر شده، استفاده کنید. نماها و حالت های مختلف در دسترس هستند که عبارتند از:

  • نمای فهرست بسته که خلاصه ای از هر بسته را ارائه می دهد
  • نمای جزئیات بسته که اطلاعات رمزگشایی شده را نشان می دهد
  • نمای بسته بایت ها که داده های خام را در قالب های هگزادسیمال و اسکی نمایش می دهد
  • نمای آماری که تجمیع شده را نشان می دهد
  • اطلاعات بسته ها و نمای نموداری که نمایش گرافیکی بسته را نشان می دهد

از این نماها می توان برای به دست آوردن بینشی در مورد زمان، منبع، مقصد، پروتکل، طول، سرصفحه ها و فیلدهای پروتکل، داده های محموله، تعداد، اندازه، نرخ، توزیع بسته ها براساس پروتکل، آدرس یا مکالمه، توان عملیاتی، تاخیر یا لرزش بسته ها در طول زمان استفاده کرد.

چگونه از Packet Analyzers برای عیب یابی شبکه استفاده کنیم؟

Packet Analyzers ابزارهای قدرتمندی هستند که می توانند به شما در رفع مشکلات شبکه از طریق ضبط، فیلتر کردن و تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه کمک کنند. برای استفاده موثر از آن ها، باید از یک رویکرد سیستماتیک پیروی کنید که شامل تعریف مشکل شبکه و شناسایی علل و علائم احتمالی، برنامه ریزی برای گرفتن بسته و انتخاب تحلیلگر بسته مناسب، رابط شبکه، حالت ذخیره و فیلتر ضبط است.

هنگامی که ذخیره بسته را شروع می کنید، می توانید مشکل شبکه بازتولید کنید یا رفتار شبکه را مشاهده کنید. پس از توقف ذخیره بسته ها و بسته های ذخیره شده برای تجزیه و تحلیل بیشتر، می توانید از فیلترهای نمایش و تجزیه و تحلیل برای جداسازی بسته های مربوطه و کاهش نویز استفاده کتید.

با ابزارهای تجزیه و تحلیل می توانید جزئیات و آمار بسته ها را بررسی کنید تا به دنبال سرنخ ها و شواهدی از مشکل شبکه باشید. در نهایت، تجزیه و تحلیل بسته را با رفتار شبکه مورد انتظار یا عادی مقایسه کنید تا علت اصلی و راه حل مشکل شبکه را شناسایی کنید. با استفاده از Packet Analyzers در این روش، می توانید بینشی در مورد عملکرد، خطاها، امنیت و عملکرد شبکه به دست آورید و مشکلات شبکه را سریعتر و موثرتر حل کنید.

Reference

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *