اتاق سرور یا دیتاسنتر محلی برای نگهداری تجهیزات IT در شرکت ها و سازمان ها است که اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع دیتاسنتر می تواند یک اتاق و یا یک ساختمان به عنوان سرور مرکزی باشد. درب اتاق سرور یکی از ضروری ترین تجهیزاتی است که برای رعایت استانداردهای راه اندازی اتاق سرور باید در نظر گرفته شود.

اگر مدیر شبکه هستید یا صاحب کسب و کاری هستید که نیاز به اتاق سرور دارید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و همراه لاوین نت باشید تا همه اطلاعات در مورد درب اتاق سرور را در یک مقاله جامع به دست آورید.

درب اتاق سرور چیست؟

درب اتاق سرور مثل درب ضد حریق از انتشار دود و آتش به داخل اتاق جلوگیری می کند. علاوه بر ضد حریق بودن، بدون شک درب اتاق سرور باید بتواند مانع از دسترسی متجاوزان به سرورهای سازمان شود (یعنی ویژگی های درب ضد سرقت هم داشته باشد) و دارای عایق صوتی مناسب باشید تا از پخش صدای فن های خنک کننده سرورها به نقاط دیگر ساختمان جلوگیری کند؛ همچنین درب اتاق سرور باید قابلیت اتصال به اینترنت و قفل هوشمند را از طریق لوازم جانبی داشته باشد.

درب اتاق سرور که دارای ویژگی های منحصر به فردی است، برای ورود و خروج افراد و تجهیزات به یک فضای تعیین شده استفاده می شود و باید معیارها و استانداردهای لازم را داشته باشد.

اهمیت درب ضد حریق اتاق سرور

استفاده از درب ضد حریق اتاق سرور برای محافظت از سرورها، تجهیزات الکتریکی و داده ها بسیار مهم است. مزایای استفاده از این نوع درب به شرح زیر است:

امنیت و حفاظت از داده ها

داده ها در سازمان ها نقش بسیار مهم و مفیدی برای رشد کسب و کار دارند؛ از این رو، در صورت وقوع آتشسوزی در اتاق سرور، داده ها در خطر از دست رفتن، هستند. یکی از مزایای درب اتاق سرور این است که اجازه ورود آتش و دود را به اتاق نمی دهد و این امر به حفاظت امنیت داده ها کمک می کند.

حفاظت از تجهیزات الکتریکی

تجهیزات الکتریکی و سرورها بسیار گران هستند و در صورت وارد شدن اسیب به آن ها، ممکن است تعمیر یا تعویض آن ها بسیار پر هزینه باشد. استفاده از درب اتاق سرور و امکاناتی که دارد، باعث می شود از آسیب های ناشی از حریق و از ورود یا خروج افراد غیر مجاز جلوگیری کند.

اجتناب از خسارت های جانبی

در صورت بروز آتشسوزی یا نشت آب و هرگونه اتفاق دیگری، ممکن است شبکه ها و اتصالات بین تجهیزات دچار آسیب و خسارت های جانبی شوند که باعث اختلال در کارهای سازمان شود. یکی از تجهیزاتی که می تواند مانع از این خسارت های جانبی شود، درب اتاق سرور است.

ویژگی های درب اتاق سرور

ضد حریق بودن

ضد حریق بودن درب اتاق سرور، ویژگی اصلی آن است. درب ضد حریق دارای مشخصاتی است که به گفته Bicsi باید در برابر حرارت تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد مقاومت کند و تا ۱ ساعت مانع ورود حریق به داخل اتاق شود. درب ضد حریق اتاق سرور از ورق فلزی ساخته شده و داخل آن با پانل پشم سنگ فشرده Rock Wool برمی گردد.

این درب ها با روکش فولادی، استیل، کربن یا MDF متناسب با محیط های صنعتی ساخته می شوند که باعث استحکام و تاخیر در اشتعال می شود. عدم تبادل دما و رطوبت بین اتاق سرور و فضای باز، موضوع بعدی درب اتاق سرور است. این درب ها عایق کاری شدند و از ورود رطوبت و دود به داخل اتاق جلوگیری می کند.

یراق آلات درب اتاق سرور

امکان قرار دادن انواع گجت ها روی درب اتاق سرور وجود دارد. بهترین برند با بهترین امکانات و گجت ها، برند Abloy است و بعد از آن می توان به برندهای Kale ترکیه یا Cisa اشاره کرد که کیفیت خوبی دارند.

قفل درب اتاق سرور

سه نوع قفل وجود دارد که می تواند روی درب نصب شود؛ همچنین می تواند به سیستم کنترل تردد هم وصل شود که شامل موارد زیر هستند:

  • قفل برقی: این نوع قفل قابل نصب در خود درب با قابلیت اتصال به اکسس کنترل است که قفل برقی توکار Ciza و ست Abloy یکی از مدل های کارآمد است.
  • قفل یکپارچه: این نوع قفل در درب هتل ها نصب می شود. این قفل به همراه اکسس کنترل به صورت کامل بر روی درب نصب می شود.
  • قفل دراپ بولت: این قفل به صورت مغناطیسی عمل می کند و فاقد کلید است. در صورت قطعی برق یا خرابی قسمت الکتریکی، امکان ورود و خروج وجود ندارد.

یک نوع قفل هم وجود دارد به اسم قفل مقابل برقی که دستگیره و قفل داخل درب از نوع عادی است و قفل برقی زبانه را کنترل می کند.

ابعاد درب اتاق سرور

استانداردهای TIA و BICSI، اندازه و ابعاد درب اتاق سرور و دیتاسنتر را مشخص می کنند.

طبق استاندارد TIA، ورودی باید حداقل ۱ متر عرض و ۲/۱۳ متر ارتفاع داشته باشد. این ابعاد همانطور که گفته شد، حداقل ها هستند اما ارتفاع ۲/۴۴ متر ارتفاع ایده آل ترین هستند.

از نظر استاندارد Bicsi، حداقل اندازه باید ۱/۲ متر عرض و ۲/۷ متر ارتفاع باید باشد؛ همچنین پیشنهاد می کند که ورودی درب اتاق سرور باید هم سطح با زمین باشد و هیچ مانعی سر راه قرار نگیرد.

برای اتاق های معمول حداقل اندازه الزامی TIA کفایت می کند. برای دیتاسنتر و سالن هایی که تجهیزات بزرگ دارند، اندازه های با توجه به نیاز در نظر گرفته می شود. اینکه مرکز داده بر اساس چه استانداردی طراحی می شود نیز در انتخاب آن اهمیت دارد.

سیستم کنترل تردد

سیستم کنترل تردد یا Access Control، مجهز به سیستم کنترل دسترسی است که با انواع روش های احراز هویت، از ورود افراد غیر مجاز به داخل اتاق جلوگیری می کند و همچنین تردد افراد مجاز را هم ثبت می کند. سیستم کنترل تردد بیومتریک، بهترین مدل این سیستم ها است.

طبق استانداردهای راه اندازی اتاق سرور، کلیه ورودی های اتاق سرور و دیتاسنتر باید دارای سیستم های کنترل تردد باشند. سطوح دسترسی متفاوتی توسط این سیستم برای ارائه درجات مختلفی از امنیت در مناطق مختلف مرکز داده تنظیم شده است.

ساختار سیستم کنترل تردد، تغییرات سطح دسترسی آن باید ساده و آسان باشد، کاملا قابل برنامه ریزی باشد و وقایع و رویدادها را برای هر دسترسی ثبت کند و به مرکز و قسمت های مختلف ارائه دهد.

درب اتاق سرور طبق استاندارد TIA

  • قفل مکانیکی شامل سیلند با ویژگی Master Key برای کلیدها
  • کلیدها غیر قابل کپی و دارای ۲ لبه افقی و عمودی
  • قفل های مکانیکی دارای زبانه ایمنی برای جلوگیری از باز کردن درب بدون اجازه سیستم کنترل تردد یا سیلندر باشد
  • قفل الکتریکی قابلیت تحمل فشار تا ۵۰۰۰ نیوتن و ولتاژ تغذیه ۱۲ ولت مستقیم را داشته باشد
  • دارای یک میکروسوئیچ دو حالته برای مانیتورینگ وضعیت درب
  • برای دربهای دو لنگه جهت هدایت کابل از داخل لنگه متحرک نیاز به فنر هدایت کابل بوده که باید در تجهیزات لحاظ گردد
  • کلیه یراق آلات درب های کنترل تردد باید به سیستم خروج اضطراری مکانیکی تجهیز گردند
  • کلیه درب های کنترل تردد باید مجهز به آرام بند مطابق استاندارد EN باشند
  • درب های داخلی دیتاسنتر باید از جنس استیل و ضد سرقت باشند و مجهز به قفل و سیلندر ضد اسید و ضد دریل و عدم امکان کپی سازی کلید باشد
  • اهرم با قاب پوششی، خروج اضطراری در داخل مجموعه یراق قفل باشد
  • امکان تعریف AirLock برای درهای در امتداد یکدیگر

انواع درب اتاق سرور

انواع درب اتاق سرور

درب های اتاق سرور از نظر جنس درب، می توانند به ۳ دسته تقسیم شوند:

  • درب ضد حریق چوبی: قیمت این نوع درب اتاق سرور از نوع شیشه ای کمتر است. در تولید آن از چوب های مخصوص با لایه های فولادی و پشم شیشه استفاده می شود. یکی از مزایای درب اتاق سرور چوبی، تنوع رنگی زیاد آن است.
  • درب ضد حریق شیشه ای: بسیار زیبا و مقاوم هستند و برای مجتمع های اداری و مسکونی کاربرد دارند. در این نوع از درب اتاق سرور، از پشم شیشه و لایه های فولادی استفاده شده است.
  • درب ضد حریق فلزی: وزن این درب ها زیاد است و میزان مقاومت زیادی دارند.

تمامی درب ها با توجه به ابعاد و فضای مورد نیاز به صورت تک لنگه و دو لنگه ساخته می شوند.

درب هوشمند اتاق سرور

درب هوشمند اتاق سرور به دربی گفته می شود که ویژگی های درب ضد سرقت و ضد حریق را با هم داشته باشد؛ همچنین به یک سیستم هوشمند Access Control متصل باشد که مدیر IT سازمان از ورود و خروج افراد به این اتاق با خبر باشد. درب اتاق سرور باید به اینترنت هم متصل باشد که این ارتباط از طریق مودم داخلی وایرلس سیستم هوشمند انجام می شود.

تفاوت درب ضد حریق با درب ضد سرقت

وظیفه درب ضد سرقت، محافظت از ورود آسان افراد مختلف به محیط مورد نظر است. با وجود روکش های چوبی، تنوع بالایی از درب های ضد سرقت وجود دارد که می توانید با توجه به دیزاین سازمان خود، درب مورد نظرتان را انتخاب کنید. یکی از مهمترین ویژگی های یک درب ضد سرقت، مقاومت و استقامت زیاد آن است.

نوع یراق و مکانیسم قفل در این درب ها بسیار مهم است. مقاومت در برابر ضربه و قرار دادن پین در پشت درب برای مواقعی که لولا خراب می شود، ضروری است؛ وجود پین مانع خارج شدن درب از جای خود در زمان تخریب لولا می شود اما درب ضد حریق، علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ، باید در برابر آتشسوزی هم مقاوم باشد. با این اوصاف، درب ضد سرقت برای اتاق سرور مناسب نیست.

مشخصات و قابلیت های درب اتاق سرور

  • ورق چهارچوب درب اتاق سرور، ۱.۵ میلیمتر است
  • ورق رویه درب اتاق سرور، ۱.۲۵ میلیمتر است
  • درب اتاق سرور باید دارای قفل ضد سرقت باشد
  • باید قابلیت نصب آرام بند بر روی درب اتاق سرور داشته باشد
  • باید قابلیت نصب پنیک تاچ داشته باشد
  • باید قابلیت نصب سیستم کنترل تردد داشته باشد
  • باید قابلیت نصب دستگیره هوشمند داشته باشد
  • ضریب امنیتی درب اتاق سرور باید بالا باشد

هوابندی درب اتاق سرور

هوابندی درب اتاق سرور با استفاده از نوارهای سیلیکونی خاص انجام می شود. این نوارها در برابر دما بالا و حرارت تا میانگین ۵۰ الی ۳۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت دارند. این نوارهای هوابند مانع از عبور دود و گازهایی که در اثر آتشسوزی ایجاد شده، می گردد. این نوارهای مقاوم، همچنین مانع خارج شدن گاز سیستم اعلام و اطفا حریق می شوند.

چهارچوب درب اتاق سرور

چهارچوب درب اتاق سرور از پروفیل فلزی و یا پروفیل با جنس کربن استیل با ضخامت ۲ میلیمتر تولید می شود. ارتفاع استاندارد برای چهارچوب درب به صورت پشت تا پشت ۲۱۸ و ۱۰۸ سانتیمتر در نظر گرفته شده است. لولاها را با تسمه فلزی چارچوب ها تقویت و مقاوم می کنند.

نکات مهم در انتخاب درب ضد حریق اتاق سرور

برای انتخاب و خرید درب اتاق سرور باید چند فاکتور کلیدی را در نظر بگیرید، از جمله این پیشنهادات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استانداردها و گواهینامه ها

مطمئن شوید که درهایی که استفاده می کنید، معیارها و استانداردهای مربوطه را دارد. این استانداردها گواه کیفیت و عملکرد مناسب درب از نظر ایمنی است.

مقاومت در برابر حرارت

قبل از خرید، مطمئن شوید که درب ضد حریق است و می تواند در دماهای بالا مقاومت داشته باشد.

نصب صحیح

بسیار مهم است که درب اتاق سرور به درستی نصب شود. بررسی کنید که بعد از نصب، هیچ شکاف و فضای خالی و لغزشی وجود نداشته باشد.

نگهداری از درب اتاق سرور

همانطور که می دانید، معمولا دمای اتاق سرور از دمای محیط بیرون خنک تر است و روان کننده های صنعتی که در درب اتاق سرور استفاده شدند، در دماهای پایین تر سفت تر می شوند؛ بنابراین نیاز است که درب اتاق سرور را هر چند ماه یک بار به طور منظم روغن کاری کرد.

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری از درب اتاق سرور باید انجام دهید، تعویض لولاهای درب اتاق سرور هر ۳ سال یکبار است؛ چرا که این درب ها وزن و ابعاد بزرگی دارند و در صورت باز و بسته شدن به لاستیک خود آسیب می زند و همچنین نوع لاستیک درزگیر این گونه درب ها بعد از چند سال فاسد شده و نیاز به تعویض دارند.

اگر به موقع اقدام به تعویض این لاستیک ها نکنید، باعث می شود که تبادل حرارتی بین دو محیط ایجاد شود و بعد از مدتی، سیستم سرمایشی و فن های موجود در اتاق سرور نیاز به تعمیر یا تعویض دارند؛ علاوه بر این، لاستیک درب اتاق سرور، نقش مهمی در آتشسوزی ایفا می کند و مانع انتشار دودهای سمی به داخل اتاق سرور می شود. در واقع هنگام آتشسوزی، این لاستیک ها پف می کنند و باعث بسته شدن فضاهای درب می شوند.

قیمت درب اتاق سرور

درب اتاق سرور هم مثل درب های ضد سرقت است که برندهای مختلفی با قیمت های مختلفی در بازار موجود است و بسته به کیفیت هر برند، قیمت آن هم بالا یا پایین می شود. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت درب اتاق سرور، ابعاد و اینکه یک یا دو لنگه باشد، است. به دلیل اینکه درب اتاق سرور از جنس فولاد ساخته می شود؛ بنابراین قیمت ورق آهن با قیمت ارز رابطه مستقیمی دارد.

جمع بندی

در این مقاله، هر چه در مورد درب اتاق سرور نیاز بود را برایتان بازگو کردیم و فهمیدیم که تمام مشخصات درب ضد سرقت و ضد حریق را دارد و یکی از ملزومات مربوط به سازمان ها به حساب می آید تا از داده ها و تجهیزات شبکه در اتاق سرور حفاظت شود. در صورت وجود هرگونه شک و شبکه یا سوالی، می توانید برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت به آن جواب دهیم.

سوالات متداول

جنس درب اتاق سرور چیست؟

برای ساخت درب اتاق سرور از متریال های مختلفی می توان استفاده کرد اما به طور کلی درب ها از شیشه، فلز و چوب ساخته می شوند.

ضخامت استاندارد درب اتاق سرور چقدر است؟

درب هایی که در دیتاسنترها قرار می گیرند، استاندارد ضخامت ۶۰ میلیمتر را دارند.

قفل و دستگیره درب اتاق سرور پروتکل خاصی دارد؟

خیر، سفارش دهنده می تواند به میل خود آن را تغییر دهد.

درب اتاق سرور به کدام سمت باید باز شود؟

باید به سمت بیرون باز شود. باز شدن درب به داخل، عملکرد سیستم اطفا را در زمان حریق و تخلیه گاز مختل می کند.

آیا نصب صحیح درب اتاق سرور مهم است؟

بله، نصب صحیح درب اتاق سرور اهمیت دارد و عملکرد ضد حریق و ضد سرقت بودن آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید

درباره lavinnet

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *